search
Sök
menu
Meny

Modersmål i förskola

Från och med höstterminen 2018 förändrar vi arbetssättet när det gäller att utveckla barns flerspråkighet i förskolan.

Fokus ligger på att stimulera barnets modersmål i den dagliga verksamheten på olika sätt tillsammans med andra barn och med stöd av vuxna. Att utveckla barnets alla språk ingår som en del i förskolans verksamhet utifrån Läroplanen (Lpfö98) och ansvaret ligger hos förskolans personal.

Barn som tillhör något av de nationella minoritetsspråken (finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska)

Med hänvisning till språklagen och lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk har barnen alltid rätt till stöd av modersmålslärare på sitt språk under hela läsåret.

Stödet ska utgå från förskolans planering och integreras i verksamheten. Förskolan ansöker i dialog med vårdnadshavare om stöd.

Riktat stöd

I vissa fall kan det finnas behov av riktat stöd i modersmålet till enskilda barn i förskolan. Det är förskolechefen i dialog med förskolans personal och specialpedagog som ansöker om detta. Stödet ges i tidsbegränsad omfattning och syftar till att hjälpa barnet att komma igång med sin språkutveckling.